Wednesday, July 14, 2010

ENTRI KETIGA - PERTANDINGAN BLOGGING 2010

ADAT MERISIK ORANG MELAYU

Sebelum dinikahkan, orang melayu mengamalkan adat merisik atau ini juga dipanggil meninjau atau menengok. Tujuan adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis yang ingin dijadikan pasangan seumur hidup masih belum berpunya. Ini penting kerana dalam Islam, kami dilarang meminang tunang orang lain. Selain itu, adat ini juga adalah untuk mengetahui latar belakang si gadis berkenaan kemahiran rumahtangga, sikap sopan-santunnya, tingkah laku, serta pengatahuan agamanya.
Lazimnya, adat ini dilakukan oleh saudara mara yang terdekat pihak lelaki termasuklah ibu atau bapa saudaranya.

Itu untak pihak si lelaki, bagi pihak gadis pula, mereka harus mempertimbangkan beberapa kriteria termasuk latar belakang pihak lelaki sebelum menerima lamarannya. Selain itu, pihak lelaki harus mempunyai latar belakang yang beragama dan jugaperkerjaan yang baik.

Adakalanya, semasa merisik, pewakil lelaki akan member isebentuk cincin dan pihak gadis akan bersetuju mereka akan menetapkan tarikh untuk peminangan.

Oleh kerana pasangan tersebut sudah berjumpa terlebih dahulu, adat merisik jarang dilakukan. Justeru itu mereka akan terus menjalankan adat meminang untuk menjimatkan kos dan masa.

0 comments: