Wednesday, July 21, 2010

ENTRI KELAPAN - PERTANDINGAN BLOGGING 2010

HARI KERHARMONIAN KAUM

Hari ini, seluruh Singapura sedang menyambut hari Keharmonian Kaum! Hari Kaharmonian Kaum akan jatuh pada 21hb Julai setiap tahun dan ramai yang akan menggunakan pakaian tradisional mereka seperti, Cheongsam, Sari, Baju Kurung atau Baju Kebaya dan banyak-banyak lagi.

Setiap tahun pada tarikh ini, sekolah saya akan menyambut Hari Keharmonian Kaum. Kebanyakan murid-murid akan menggunakan baju tradisional mereka. Tetapi, sekarang kami lebih ghairah untuk cuba menggunakan baju tradisional kaum lain dan kami kaum yang lain akan meminjam pakaian kaum yang lain. Seperti kaum Cina menggunakan pakaian Melayu, Melayu menggunakan pakaian kaum Tamil dan seterusnya.


Selain pakaian, sekolah saya telah menyiapkan makanan tradisional dari pelbagai kaum. Kebanyakkan hidangan yang di sediakan adalah makanan Melayu, Cina atau pun Teong Hua dan Tamil. Selain dari makanan, ada persembahan khas yang akan di tinjurkan oleh rakan-rakan saya pada waktu perhimpunan di dewan sekolah nanti.

Apabila saya tiba di sekolah pagi tadi, saya rasa amat takut jika saya hanya seorang sahaja yang menggukan Baju Kebaya dan memikirkan Hari Keharmonian Kaum bukan hari ini. Tetapi apabila tiba di sekolah sahaja, di ruang perhimpunan sekolah kelihatan warna-warni. Pakaian Cheongsam, Sari dan Kebaya digunakkan oleh ramai murid. Saya rasa lega dan apa yang menarik perhatian saya adalah, murid berbangsa Cina sedang memakai baju tadisional Melayu! Saya merasa amat bangga melihat kaum lain ingin mencuba baju Melayu.

Di sini sahaja dapat saya kongsikan!


(Model: Siti Suhana)

Selamat Menyambut Hari Keharmonian Kaum

0 comments: